ТУЛЬЧИНСЬКА РАЙОННА ВІЙСЬКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ
Вінницька область
Логотип Diia Державний Герб України
gov.ua Державні сайти України
  Пошук

Реалізація завдань Президента України щодо реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні: організаційно-правовий аспект

Дата: 05.12.2013 13:00
Кількість переглядів: 398

Фото без опису

Будуючи сьогодні нову державу для громадян, послідовно реалізуючи пріоритети Президента України Віктора Януковича щодо розбудови України як європейської держави, ми безумовно маємо врахувати досвід кращих європейських практик у розвитку місцевого самоврядування.
Належна імплементація положень Європейської хартії місцевого самоврядування стає невід’ємною складовою реформаторського процесу в галузі місцевого самоврядування та регіональної політики в Україні.
Однією з важливих для місцевого самоврядування України міжнародних платформ є Конгрес місцевих та регіональних влад Ради Європи.
Згідно Статуту Конгрес представляє місцеві і регіональні органи влади країн-членів Ради Європи. Члени Конгресу мають бути обраними або посадовими особами органів місцевого чи регіонального рівня держав-членів Ради Європи. Кожна країна-член Ради Європи представлена у Конгресі національною делегацією із тією ж самою кількістю представників і заступників, як і в Парламентській асамблеї. На сьогодні членами Конгресу є більш як 300 осіб з 47-и держав – членів Ради Європи і така ж сама кількість їх заступників, які працюють у двох палатах - Палаті регіонів та Палаті місцевих влад.
Указом Президента України № 535/2012 від 3 вересня 2012 року затверджено склад делегації України в Конгресі місцевих і регіональних влад Ради Європи на 2012 – 2016 роки, до складу якої включено представників усіх регіонів нашої держави.
Участь у діяльності Конгресу дає можливість Україні брати участь у виробленні спільних підходів щодо розвитку місцевого і регіонального самоврядування у Європі, пропагувати на європейській арені досягнення у галузі розвитку місцевої та регіональної демократії в Україні, а також обмінюватись досвідом із цих питань, сприяти здійсненню політики європейської інтеграції України, представляти українську спільноту на європейському рівні.
Практично, це одна з основних міжнародних платформ, де Україна широко представлена представниками органів місцевого самоврядування усіх рівнів.
У Конгресі місцевих і регіональних влад Ради Європи розглядаються питання щодо розвитку місцевого самоврядування в Україні.
У 2013 році з 29 по 31 жовтня у Страсбурзі на сесії Конгресу головною подію для нас було те, що за останні 10 років вперше розглядалася Доповідь та Рекомендації Моніторингового комітету Конгресу Ради Європи щодо стану регіональної та місцевої демократії в Україні.
З п’яти країн, чиї доповіді з моніторингу стану регіональної та місцевої демократії були представлені Конгресу Ради Європи, тільки доповідь по Україні отримала позитивні рекомендації, що було ухвалено переважною більшістю представників Конгресу (107 голосів «за» із 109).
Ухвалення збалансованої та об’єктивної доповіді Конгресу РЄ щодо стану місцевої та регіональної демократії в Україні стало важливим сигналом щодо серйозності намірів України на шляху забезпечення європейських демократичних стандартів врядування на місцевому рівні.
Треба відзначити, що у Доповіді щодо стану місцевої та регіональної демократії в Україні знайшло своє відображення посилання на виступи та заяви Президента України стосовно важливості реформи місцевого самоврядування в Україні, а також позитивно відзначено діяльність створених за його ініціативою консультаційних механізмів - Конституційної Асамблеї та Ради регіонів.
Президент України Віктор Федорович Янукович впевнений, що «місцеве самоврядування повинно стати надійним та міцним фундаментом народовладдя. Принципово важливе розширення повноважень місцевих рад, максимальне усунення бюрократичного апарату від вирішення питань розвитку територіальних громад».
Як наголошує Глава держави, «головним очікуваним результатом успішного впровадження регіональної політики є зростання добробуту, підвищення комфорту й безпеки життєдіяльності людини на всій території України незалежно від місця проживання».
Відповіддю на багато викликів часу має стати Концепція реформування місцевого самоврядування.
Концепція передбачає чітке розмежування повноважень між місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування на засадах децентралізації влади. Державним адміністраціям належатиме функція контролю за діяльністю самоврядування та якістю адміністративних послуг, координації діяльності місцевих органів виконавчої влади, в тому числі територіальних представництв контролюючих органів.
Йдеться про розподіл відповідальності між різними гілками влади за безпосередньої участи населення в управлінні. Делеговані державою повноваження мають бути профінансовані повністю. Рівень місцевих бюджетів у перерахунку на одного мешканця не може бути меншим, ніж рівень державного бюджету.
Сьогодні з майже 12 тисяч місцевих бюджетів 5,5 тисяч, тобто близько половини, дотаційні на 70 відсотків і більше. Майже півтисячі територіальних громад на 90 відсотків утримуються за рахунок коштів державного бюджету. Тільки в 2013 році дефіцит фінансових ресурсів місцевих бюджетів на виконання делегованих державою місцевому самоврядуванню повноважень складає майже 30 млрд. грн. Бюджетна сфера органів місцевого самоврядування забезпечується лише на три чверті від реальної потреби. За результатами 2012 р. власні доходи в місцевих бюджетах склали в середньому 7,4% - найменше серед країн Європи.
Щоб створити належні матеріальні та організаційні умови для здійснення органами місцевого самоврядування власних і делегованих повноважень, у Концепції передбачається кардинально змінити ситуацію.
Матеріальною основою місцевого самоврядування повинні бути усі ресурси, у тому числі земля, що є у власності територіальних громад.
В Україні прикладом кращих практик європейського врядування став Всеукраїнський конкурс проектів та програм розвитку місцевого самоврядування, бюджет якого становить десятки мільйонів гривень. Ці немалі витрати, які бере на себе держава, виправдовують себе?
За 10 років проведення Конкурсу участь у ньому взяли більше трьох тисяч органів місцевого самоврядування, які розробили 4238 проектів та програм, 1068 з яких стали переможцями та отримали державне фінансування. Усі проекти-переможці Конкурсу відтворюють новаторські шляхи вирішення актуальних проблем регіонального розвитку, демонструють перехід до нової моделі інноваційно-інвестиційного розвитку територій, сучасної управлінської діяльності органів місцевого самоврядування.
На реалізацію 1068 проектів – переможців Конкурсу за 10 років залучено:
173,5 млн. гривень з Державного бюджету,
147,4 млн.гривень – з місцевих бюджетів,
78,5 млн.гривень – кошти організацій – партнерів.
Всеукраїнський конкурс проектів та програм розвитку місцевого самоврядування отримав своє практичне продовження і став вдалим поштовхом для проведення регіональних конкурсів розвитку місцевого самоврядування. Так, починаючи з 2004 року було проведено 28 регіональних конкурсів, на які було подано до участі понад 7955 проектів (тобто на 88 % більше, ніж подано на Всеукраїнський Конкурс), 1870 з яких були профінансовані з обласних бюджетів на суму понад 95,4 млн. грн., що становить 55 % від загального обсягу фінансування проектів Конкурсу з державного бюджету за 10 років.
На сьогоднішній день 11 обласних рад мають затверджені положення про регіональні (обласні) конкурси розвитку місцевого самоврядування.
А це означає, що механізм, закладений у Всеукраїнському конкурсі проектів та програм розвитку місцевого самоврядування, мультиплікативно спрацював на розвиток і підвищення самодостатності територіальних громад.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь