Оформлення спадщини спадкодавця, який помер на тимчасово окупованій території
Дата: 18.10.2018 14:23
Кількість переглядів: 285
Відділ Тульчинське бюро правової допомоги інформує, що громадяни які переїхали з тимчасово окупованої території України або території на якій здійснюється антитерористична операція, стикаються з проблемою оформлення спадщини та реєстрації права власності на підконтрольній території України.
У першу чергу це пов’язано з тим, що будь-які документи, видані на тимчасово окупованій території, вважаються недійсними і не створюють правових наслідків. В зв’язку з цим у громадян виникають труднощі при отриманні свідоцтва про смерть, і як наслідок відкриття спадщини.
Як отримати свідоцтво про смерть людини, яка померла на тимчасово окупованій території?
04 лютого 2016 року Верховна Рада України ухвалила Закон «Про внесення змін до Цивільного процесуального кодексу України щодо встановлення факту народження або смерті на тимчасово окупованій території України». Даним Законом до Цивільного процесуального кодексу України додано ст. 257-1, яка регулює особливості провадження у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України.
Відповідно до ст. 257-1 ЦПК України заява про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, може бути подана родичами померлого до будь-якого суду за межами такої території України незалежно від місця проживання заявника.
Таким чином, для встановлення факту смерті до суду потрібно буде надати докази, які засвідчують:
– факт смерті;
– родинні зв’язки заявника з померлим;
– відмову відділу ДРАЦСу у державній реєстрації смерті.
Доказами, які засвідчують факт смерті можуть бути: лікарське свідоцтво про смерть, довідка про причини смерті та свідоцтво про смерть, які видані органами на тимчасово окупованій території.
При підтвердженні родинних зв’язків слід керуватися загальними положеннями Сімейного кодексу України та Цивільного кодексу України, де зазначено, що родичами є син (донька), батько (мати), внук (внучка), дід (бабка), прадід (прабабка), правнук (правнучка), брати та сестри. У даному випадку доказами будуть виступати свідоцтво про шлюб, свідоцтво про народження, паспорт громадянина України, а також інші докази, які можуть підтвердити ступінь спорідненості.
Як свідчить судова практика, заяви про встановлення факту смерті приймаються до провадження і розглядаються судом за умови подання заявниками документів про відмову відділу ДРАЦСу в державній реєстрації смерті.
Для отримання такої відмови родичам померлого за місцем знаходження суду потрібно звернутися до відділу ДРАЦСу з заявою про реєстрацію смерті та отримати письмову відмову у реєстрації смерті на підставі даної заяви. Тобто, Ви маєте отримати письмовий доказ того, що Ваші права та інтереси не можна захистити в позасудовому порядку.
Після того як всі докази зібрані, потрібно написати до суду заяву встановлення факту смерті. Заява повинна містити: найменування суду, до якого подається заява; ім’я заявника, його місце проживання, поштовий індекс, номер телефону; зміст вимог; виклад обставин, якими заявник обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують кожну обставину; перелік документів, що додаються до заяви.
Також, в заяві обов’язково потрібно вказати заінтересованих осіб. У даному випадку це будуть близькі родичі померлого і відділ ДРАЦСу, який відмовив у реєстрації смерті.
До заяви додаються копії всіх доказів, копія заяви для кожної заінтересованої особи, а також оригінал квитанції про оплату судового збору. Станом на 2018 рік судовий збір за подання такої заяви становить 352 гривні.
Отримавши судове рішення, потрібно буде звернутися до відділу ДРАЦСу з заявою про реєстрацію смерті на підставі судового рішення та отримати свідоцтво про смерть.
Куди подавати заяву про прийняття спадщини?
Якщо останнім місцем проживання спадкодавця є тимчасово окупована територія або основана частина його майна знаходиться на такій території, то місцем відкриття спадщини є місце подання першої заяви спадкоємців.
Таким чином, після отримання свідоцтва про смерть, спадкоємці мають право звертатись до будь-якого нотаріуса з заявою про прийняття спадщини на підконтрольній території Україні.
Крім того, потрібно звернути увагу на те, що для прийняття спадщини встановлюється строк у шість місяців, який починається з часу відкриття спадщини. При цьому, часом відкриття спадщини є день смерті особи.
Таким, чином спадкоємець повинен подати заяву про прийняття спадщини, протягом 6 місяців з дня смерті спадкодавця.
Якщо спадкоємець протягом цього строку не подав заяву про прийняття спадщини, він вважається таким, що не прийняв її.
За відповідними консультаціями з вищевказаних питань громадяни можуть звертатися до відділу Тульчинське бюро правової допомоги, що знаходиться за адресою м. Тульчин, вул. Миколи Леонтовича, 47; тел. (04335) 2-10-63; 0961756236.
Єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги - 0-800-213-103, за яким кожен може отримати необхідну інформацію щодо надання правової допомоги.